Iedereen die wel eens een tekst schrijft, weet hoe lastig het is om foutloos te schrijven. Hoe meer je schrijft, hoe bedrevener je erin wordt. Maar toch. Het blijft moeilijk, want op een zeker moment word je blind voor je eigen fouten. Zie je ze niet meer. En dat wil je niet. Daarom geef ik je een tip die je helpt om foutjes uit je tekst te halen. Een tip die je niets kost.
Bij korte teksten valt het nog wel mee, maar zeker bij teksten van meer dan pakweg 200 woorden sluipen kleine typ- en andere taalfoutjes er makkelijk in. Een verkeerd gespeld voltooid deelwoord, twee woorden die zijn omgedraaid… dit soort foutjes zie je makkelijk over het hoofd. Ze kunnen zich in je tekst nestelen doordat je al kopiërend, knippend en plakkend je tekst bijschaaft. Of doordat je gaandeweg bedenkt dat je een zin toch beter in de voltooid verleden tijd kunt schrijven dan in de tegenwoordige tijd.

De oorzaak van schrijffoutjes
Maar hoe kan het dan dat je die fouten niet meer ziet? Waarom lees je eroverheen? Ik denk dat er twee belangrijke redenen zijn:
1. Je wordt blind voor je eigen fouten. Je weet wat er zou moeten staan, waardoor je niet meer ziet wat er daadwerkelijk staat.
2. De computer. Sommige foutjes worden niet herkend door de spellingcontrole in Word of Pages, want het zijn geen spelfouten. Zo is het woord “belegt” op zichzelf niet fout, maar wel in de zin “Hij heeft zijn geld belegt.” Dan moet het immers “belegd” zijn. Dat is ook de reden waarom je niet uitsluitend moet afgaan op die rode kringeltjes.

Schrijffoutjes voorkomen
Hoe kun je die foutjes nu voorkomen? De oplossing is eenvoudig: laat je tekst lezen door een ander, iemand die het Nederlands ook goed beheerst. Daarmee haal je niet alleen foutjes uit je tekst; hij of zij zal het ook eerder opmerken als je ergens een onnavolgbare gedachtesprong maakt. Simpelweg omdat jouw tekst voor de ander nieuw is.

Stel je open voor kritiek
Het is niet altijd even prettig je tekst aan een ander voor te leggen. Jij weet immers precies wat je wilt zeggen en je hebt er de nodige moeite in gestoken. Toch is het verstandig een collega of klant om advies te vragen. Want je tekst zal er zeker beter van worden.

Het werkt!
Onlangs vroeg een klant of we een nieuwe pagina op hun website wilden publiceren. Ze hadden zelf een tekst geschreven, die ze per e-mail toestuurden. Toen ik de tekst las, haalde ik er verschillende kleine foutjes uit. Terwijl onze klant toch echt z’n best had gedaan om een goede tekst aan te leveren!

Bonus-tip
Wat nu als je jouw tekst niet aan een collega of klant kan of wil voorleggen? Slaap er dan nog een nachtje over. Letterlijk. Geloof me, een dag later zie je dingen die je eerder niet zag.

Door Willem Sieders, Met Willem