Als je een website laat maken voor je bedrijf dan zijn er verschillende zaken waar je rekening mee moet houden. Denk aan een ontwerp voor je website, foto’s, teksten en natuurlijk de techniek, zoals de ontwikkeling van een eigen beheersysteem (CMS) of e-commerce software. En iets waar niet iedereen bij stil staat: een goede domeinnaam.

Wat is een domeinnaam?

Een domeinnaam is eigenlijk een soort huisadres, zodat bezoekers je website makkelijk kunnen vinden. Want de locatie van jouw huis kun je exact bepalen met geografische coördinaten, wat er dan zo uitziet: 51°19’43.0″N 5°58’45.0″E. Dit is natuurlijk heel lastig te onthouden. Daarom gebruiken we adresgegevens: Kerkstraat 3A in Panningen, Nederland.

Een domeinnaam werkt op een vergelijkbare manier. Want de code van je website staat op een webserver, een computer die is verbonden met het internet. De exacte locatie van jouw website op die webserver wordt uitgedrukt met een IP-nummer, zoals “188.93.150.54”. Omdat dit erg lastig te onthouden is, wordt gebruik gemaakt van een domeinnaam: www.zaal21.nl.

Als een gebruiker jouw domeinnaam invoert in de adresbalk van een internetbrowser, dan maakt de browser contact met een de server via DNS (Domain Name System). DNS is het naamgevingssysteem op internet, vergelijkbaar met een telefoongids. Het is een database waarin staat vermeld naar welk domein een IP-adres verwijst. De browser haalt vervolgens de code van het betreffende domein op, vertaalt deze en vertoont de website op het scherm van de gebruiker.

Welke extensie?

Een domeinnaam bestaat uit minimaal twee delen, die van elkaar worden gescheiden door een punt.  Het deel achter de punt is het top level domain en wordt wel de extensie genoemd. Dit kan een land gebonden extensie zijn, zoals .nl of .be, of een algemene zoals .com (commercieel en wereldwijd het meest gebruikte) of .org (organisatie). Sinds kort is het mogelijk om zelf een top level domain vast te leggen, waardoor er extensies zijn als .love of .yoga. Het is aan te raden om in elk geval een land gebonden extensie te gebruiken, zodat het voor een gebruiker duidelijk is waar je bedrijf of vereniging actief is. Daarnaast kun je aanvullend nog domeinen met andere extensies registreren.

Welke domeinnaam is de juiste keuze?

Als je een domeinnaam vastlegt, zorg je er dus voor dat jouw klanten je website makkelijk kunnen onthouden. Daarom kies je het beste een naam die niet al te moeilijk is en die past bij jouw bedrijf of organisatie. Maar houd er ook rekening mee dat een goede domeinnaam ervoor zorgt dat jouw website gevonden wordt door zoekmachines als Google en Bing. Je domeinnaam kan daarom betrekking hebben op je bedrijf en op de producten of diensten die je levert!

Voorbeeld: je bent kapper, je naam is Jan Janssen en je hebt een eigen zaak, genaamd Kapsalon Janssen. De domeinnaam janjanssen.nl is dan niet de beste keuze: die zegt namelijk niets over de diensten die je levert. Een meer voor de hand liggende domeinnaam zou zijn kapsalonjanssen.nl: daarmee laat je weten wat je doet en wie je bent. Door het groeiend aantal domeinen wordt het wel steeds lastiger een geschikte domeinnaam te vinden die nog niet ‘bezet’ is.

Hoe leg  je een domeinnaam vast?

Vroeger kon je een domeinnaam alleen maar aanvragen bij de SIDN (Stichting Internet Domeinregistratie Nederland). Tegenwoordig kun je een domeinnaam eenvoudig aanvragen bij een zogenoemde registrar. Meestal is dit een online hosting provider, de eigenaar van de webserver waar jouw website op staat. Er zijn verschillende registrars actief, die vaak de mogelijkheid bieden om je domein met verschillende extensies tegelijk vast te leggen.

Je ziet het, er zijn verschillende zaken waar je rekening mee moet houden bij het vastleggen van een domein. Zoek je iemand die je daarbij helpt? Neem dan contact op met Remmedia.